دانلود فیلم سینه ما رکس با لینک مستقیم + کیفیت عالی
دانلود فیلم ایرانی سینه ما رکس کامل از وبسایت مدرن فیلم
فیلم سینه ما رکس نسخه کامل + دانلود قانونی در سایت اضافه شد
نام فیلم : سینه ما رکس
ژانر (موضوع) : مستند
زبان : فارسی
سال انتشار : 1399
محصول کشور : ایران
کارگردان : میترا مهتریان و صادق دهقان
بیست و هشت مرداد 1357 ساعت ده شب آبادان گرم، یکباره داغ شد و گُر گرفت. سینما رکساش با گوزنها بر پرده و بیش از 600 جان بیخبر از پشت پرده سوخت. 41 سال بعد که سراغی از بازماندگان گرفتیم تازه باورمان شد که زمان همیشه هم حلال مشکلات نیست؛ جای سینما رکس در شهر خالی است، اما در سینه تکتک اهالی آبادان پر شده…
سایر اطلاعات فیلم :
- تهیه کننده : میترا مهتریان
- نویسنده : میترا مهتریان و صادق دهقان
- زمان فیلم : 97 دقیقه
معرفی فیلم سینه ما رکس
فیلم سینه ما رکس (Cinema Rex) مستندی به کارگردانی و نویسندگی میترا مهتریان و صادق دهقان و تهیهکنندگی میترا مهتریان است که در سال 1399 ساخته شد؛ مستند سینه ما رکس با موضوع حادثه آتشسوزی سینما رکس، با دنبال کردن خاطرات تلخ بازماندگان، شاهدان حادثه و افرادی که در جریان دادگاهها حاضر بودند این فاجعه را با نگاهی متفاوت روایت میکند و سعی دارد از نگاه سیاسی که معمولا نسبت به این حادثه وجود داشته، فاصله بگیرد و این فاجعه را در بعد انسانی و اجتماعی مورد بررسی قرار دهد؛ بیستوهشت مردادماه در تاریخ پرابهام ایرانزمین روزی است عجین با فجایع تاریخی؛ از 28 مرداد سال 1332 گرفته تا همان روز در سال 1357؛ روز آتشسوزی سینما رکس آبادان در یک سانس از نمایش فیلم گوزنها (مسعود کیمیایی/ 1353)؛ آنچه در این دو تاریخ رخ داد، توانست سرنوشت و آینده سرزمینی را به ورطه نابودی بکشاند؛ پس از کودتای 28 مردادماه سال 1332، دولت انگلیس و آمریکا از آنکه توانسته بودند با صرف کمترین هزینه در ایران کودتا و دکتر محمد مصدق نخستوزیر وقت و کابینهاش را سرنگون کنند، بر خود میبالیدند و بر آن بودند تا در سایر سرزمینهای مستعمره خود نیز، این مسیر را ادامه دهند؛ حادثه سینمارکس آبادان از منظری بیشباهت به ماجرای آن کودتا نیست؛ سوزاندن دستجمعی آدمهایی عاشق سینما هنگام تماشای فیلم میتواند عشق را به نفرت بدل کند؛ اگر سینماتوگراف آدم تربیت میکند و برای نیل به اهداف بلند مدت، نیاز به تربیت آدمها است، پس نشانه رفتن سینما برای زنده سوزندن آدمها یعنی مرگ سینماتوگراف و به معنای دقیقتر یعنی یک نسلکشی با کشتن حدود 600 نفر تماشاگر فیلم؛ به سیاق جهان غربی این واقعه نیز توانست با صرف کمترین هزینه، یک نسل یا به سخن بهتر چند نسل را از سینما و آئین سینما رفتن بری کند؛ نمود آنچه شرح آن رفت در سکانس پایانی مستند سینه ما رکس وجود دارد؛ اصرار فیلمساز برای ورود برادر یکی از کشتهشدگان آن حادثه به سینما. اصراری که ناکام باقی میماند و نشان میدهد حتی پس از گذشت قریب 44 سال از آن واقعه سهمگین، هنوز برای بازمندگان و عدهای از مردم ورود به سالن سینما غیرممکن است؛ واقعه سینمارکس آبادان در ناهوشیار جمعی ایرانیان نوعی ضدیت با سینما رفتن را پدید آورده است که جابهجا در مستند به آن اشاره میشود؛ روایت خاطرات بازماندگان حاکی از آن است که تا سالها حتی بیان جمله به سینما برویم از سوی بچهها با خشم و عتاب بزرگترها همراه بوده است؛ مستند سینه ما رکس به شیوه مصاحبهمحور با خانوادههایی گفتوگو میکند که فردی را در آن حادثه از دست دادهاند؛ روایت خاطرات این افراد و بیان احساسات فردی آنها و نیز مصاحبه با برادر یکی از عاملان حادثه سبب میشود که تماشاگر با سویهای دیگر از این حادثه شوم تاریخی مواجه شود؛ از سویی دیگر بخشی از روایت این مستند به نمایش نماهای آرشیوی از دادگاه محاکمه عاملین حادثه اختصاص دارد؛ واکاوی حادثه آتش سوزی سینما رکس در بطن خود ایدهای جذاب و پرکشش است؛ به همین دلیل مستند سینه ما رکس در گام اول موفق به جذب تماشاگر میشود؛ اما آنچه سبب میشود این فیلم مستند گامی فراتر به جلو نگذارد، کمبود منابع تصویری حین بیان خاطرات بازمندگان و خارج شدن از ریتم مناسب برای روایت است؛ سینه ما رکس در عین حال میتواند در فرامتن به یک مستند اثرگذار بدل شود، چرا که ایده گردهمایی بازماندگان در یک سالن سینما پس از 44 سال را هدایت و تا انتها با آن همراه میماند.